Op het einde van het eerste kwartaal van 2022 kijken we uit naar de nieuwste versie van Moodle. Deze versie focust op het design voor de gebruiker, de naam is niet voor niets Moodle UX (UX: “User eXperience”). Onder motorkap merken we ook heel wat verschillen. Laat ons even stap voor stap kijken.
Een verbeterde navigatie
Als lesgever zullen we vlotter door de menu’s kunnen gaan en dat samen met de mogelijkheid sneller in interactie te gaan met cursisten. Enkele voorbeelden: sneller springen naar een forum , rechtstreeks een boek afdrukken voor die cursist die graag nog op papier werkt. De cursist zal ook een beter overzicht krijgen over de volgende stap: “wat na deze cursus?”. Interessant dus voor bedrijven en organisaties die een traject willen ontwerpen voor hun deelnemers. Maar ook de administrator zal sneller over verschillende menu’s heen verbindingen kunnen maken. Wat resulteert in tijdswinst voor iedereen.
De integratie van BBB
De term staat niet voor wat fitnessers al eens durven denken, in Moodle is het: Big Blue Button. Een open source plug–in om je eigen virtuele klas op te zetten. Deze integratie is vandaag ook al mogelijk maar is in 4.0 standaard opgenomen. Dus weer een plug–in minder om te installeren. Dit kan interessant zijn voor de cursist die thuis zit maar geen krachtig materiaal ter beschikking heeft om 2 programma’s tegelijk te draaien.
Verder inzetten op LTI
Learning tools interoperability is waar leertechnologie mee bezig is: leersystemen kunnen de communicatie aangaan met externe systemen. Volledig in de geest dus van open source: transparant en de data kan altijd bij de eigenaar blijven. Dit komt naast de mogelijkheden van bijvoorbeeld badges (die al enkele versies in Moodle draaien). Die badges, of de bewijzen dat je iets verwezenlijkt hebt kan je ook als gebruiker opslaan in je eigen rugzakje.
We tellen af naar het moment waar we Moodle 4.0 officieel kunnen aanbieden aan onze klanten.